검색 상세

로크의 종교관과 교육적 의의

Locke’s View on Religion and Educational Significance

초록/요약

로크 연구에서 종교적 전회가 일어난 이후, 로크의 종교철학 연구가 잇따르며 그의 사상 전반에 종교적 요소가 관류(灌流)하고 있음이 자명해졌다. 이 흐름에 발맞추어 본고는 로크의 종교관을 탐구한다. 로크에게 종교관은 인식론, 정치(철)학, 종교철학, 신학 등 여러 학문 분야와 밀접한 관계를 맺고 있는 만큼 중요한 문제이다. 그러나 로크의 종교관과 관련된 서술들이 상호 모순 관계를 이루는 것으로 보여 로크의 종교관을 파악하는 데 어려움을 안겨주고 있다. 그 서술들은 세 가지 유형으로 나뉜다. (1) 참된 종교를 확실히 알 수 있음을 시사하는 서술. (2) 참된 종교를 확실히 알 수 없고, 모든 종교는 동등한 수준으로 불확실함을 암시하는 서술. (3) 참된 종교를 확실히 알 수 없고, 종교마다 참일 가능성에 차이가 있음을 나타내는 서술. 기존 연구들은 로크의 종교관에 관해 두 가지 해석을 제시해왔다. 일군의 학자들은 로크를 참된 종교가 기독교임을 확실히 알 수 있다고 생각한 절대주의자로 여긴다. 이들을 절대주의 진영이라 부른다. 타군의 학자들은 로크를 참된 종교가 무엇인지에 대해 확실히 알 수 없어 믿음을 지니는 것만이 가능하고, 모든 종교적 믿음은 인식론적으로 동등한 위상을 갖는다고 생각한 회의주의자로 여긴다. 이들을 회의주의 진영이라 부른다. 양 진영은 분명한 근거들로 자신들의 입장을 뒷받침하지만, 로크 종교관 탐구를 위해 고구(考究)해야 할 세 유형의 서술들에 충분한 주의를 기울이지 않았다. 절대주의 진영은 (1)에 주목하며 (2), (3)을, 회의주의 진영은 (2)에 방점을 두며 (1), (3)을 도외시한다. 예외적으로 애쉬크래프트와 테이트는 다른 종류의 서술이 존재한다는 사실을 발견한다. 그러나 그들은 충분한 고려 없이 로크가 모순을 저지르고 있다고 주장하고, 여전히 세 유형의 서술들 모두를 인지하지는 못하는 문제를 보인다. 본 논문은 이런 문제의식에 기초해 로크의 종교관을 엄밀히 탐구하며 세 종류의 서술들에 대한 정합적 해석을 시도한다. 이를 위해 종교관과 밀접하게 관련된 종교적 인식론을 탐구하며 그 과정에서 세 종류의 서술들을 정합적으로 해석하는 열쇠를 찾아낸다. 정합적 해석 결과, 로크는 참된 종교가 무엇인지에 대해서 믿음을 갖는 것만이 허용되고, 종교마다 참일 가능성에 차이가 있다고 본 종교적 개연주의자(religious probabilist)라는 결론에 도달한다. 그 후, 로크가 신앙의 윤리학을 실천함으로써 가장 개연적인 종교가 기독교임을 발견하고 이를 신앙했다고 주장한다. 로크의 종교관 자체는 오늘날 우리에게 직접적인 시사점을 안겨주지 않는 것 같다. 그러나 신앙의 윤리학을 통해 기독교를 신앙하는 그의 인식론적 태도로부터 우리는 작금에 유효한 교육적 의의를 발견할 수 있다. 신앙의 윤리학은 증거들에 기반해 이성적으로 신앙을 성찰하게 하는 이론이다. 필자는 신앙의 윤리학을 본떠 각자의 종교적 전제와 신념을 성찰하게 하는 종교적 신념의 윤리학을 제시하고 이를 종교 교과교육에 적용할 것을 제안한다. 종교적 신념의 윤리학 교육은 종교에 대한 성찰적 안목을 함양하고, 종교 갈등의 온상이 되는 근본주의와 배타주의적 신념을 고치는 데 이바지할 수 있을 것으로 기대된다.

more

초록/요약

Since the religious turn in Locke studies, there has been a spate of studies of Locke’s philosophy of religion. And it has become evident that religious elements perfuse throughout his thoughts. In line with this trend, this paper explores Locke's view on religion. For Locke, the question of view on religion is a vital one, as it is closely intertwined with several disciplines, including epistemology, political philosophy, philosophy of religion, and theology. However, the statements that represent Locke’s religious viewpoint appear to be contradictory, making it difficult to determine his view on religion. The statements fall into three categories. (1) Statements suggesting that the true religion can be known with certainty, (2) Statements implying that the true religion cannot be known with certainty and that all religions are equally uncertain, and (3) Statements indicating that the true religion cannot be known with certainty and that the possibility of truth varies among religions. Existing studies have presented two interpretations of Locke's view on religion. One group of scholars argues that Locke certainly knew that Christianity was the true religion and thus was not a sceptic. This group can be referred to as the absolutist camp. The other group considers Locke a sceptic who believed that only belief is permissible regarding the true religion and that all religious beliefs hold equal epistemic status. This group can be called the sceptic camp. While both camps support their positions with clear evidence, they have not paid sufficient attention to the three types of statements that need to be examined to explore Locke's view on religion. The absolutist camp focuses on (1) neglecting (2) and (3), and the sceptic camp emphasizes (2) overlooking (1) and (3). Exceptionally, Ashcraft and Tate pay attention to the existence of different types of statements. However, they claim that Locke is committing a contradiction without sufficient consideration, and still fail to recognize all three kinds of statements. Given this problem, this paper rigorously explores Locke's view on religion and attempts to provide a coherent interpretation of the three types of statements. To this end, it delves into Locke's religious epistemology closely related to his view on religion and finds the key to coherently interpreting these three types of statements in the process. As a result of the interpretation, the paper concludes that Locke is a religious probabilist, believing that only belief is permissible regarding the true religion and that the possibility of truth varies among religions. The paper further asserts that Locke found the most probable religion to be Christianity and believed in it by practicing the ethics of faith. Locke's view on religion itself may not seem to have direct implications for us today. However, from his epistemic attitude of believing in Christianity through the ethics of faith, we can discover educational significance relevant to our current context. The ethics of faith is a theory that encourages rational reflection on faith based on evidence. Modeled on the ethics of faith, I propose an ethics of religious belief that encourages individuals to reflect on their religious assumptions and beliefs and suggest that the same should be applied to religious education. Ethics of religious belief education is anticipated to cultivate a reflective perspective on religion and help mend fundamentalism and exclusivism, which are hotbeds of religious conflict.

more

목차

초록 i
Abstract iii
목차 vi
약어 설명 viii

I. 서론 1

II. 로크의 종교관을 둘러싼 논쟁 4
1. 상충하는 로크의 서술들에 관하여 5
2. 절대주의 해석 7
3. 회의주의 해석 12

III. 로크의 종교관 분석 21
1. 로크의 인식론 21
1.1 지식 22
1.2 믿음 23
2. 로크의 종교적 인식론 26
2.1 이성과 신앙 27
2.2 신앙의 윤리학 28
3. 로크의 종교관에 대한 개연주의적 해석: 로크의 종교관을 둘러싼 대립의 해소 34
4. 신앙의 윤리학 실천 46

IV. 교육적 의의 48

V. 결론 57

참고문헌 60

부록 64

more