영국 17세기-19세기 가니쳐(Garniture) 연구 : 中·日 도자를 중심으로
A Study on Garnitures in England from the 17th to the 19th Century: A Focus on Chinese and Japanese Porcelain
- 주제(키워드) 가니쳐 , 무역 도자 , 호기심의 캐비넷 , 영국 동인도회사 , 네덜란드 동인도회사 , 경덕진 , 아리타 , 장군관 , 화고 , 롤바겐 , 자기 조각상 , 켄싱턴 궁전 , 버글리 하우스 , 드레이튼 하우스 , 햄 하우스 , 웨지우드 , 세브르 , 바로크 , 로코코 , 신고전주의 , 벽난로 위 선반 , 캐비넷 , 시누아즈리 , 물품목록 , Garnitures , Export Porcelain , Cabinet of Curioisities , British East India Company(BEIC) , Dutch East India Company(VOC) , Jingdezhen , Arita , Rococo , Baroque , Neo-Classicism , Cabinet , Chimneypiece , Jar with cover , Beaker , Rolwagen , Figure , Kensington Palace , Burghley House , Drayton House , Ham House , Wedgewood , Sevre , Chinoiserie , Inventory
- 발행기관 고려대학교 대학원
- 지도교수 김윤정
- 발행년도 2023
- 학위수여년월 2023. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 대학원 고고미술사학과
- 세부분야 해당없음
- 원문페이지 201 p
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/korea/000000270659
- UCI I804:11009-000000270659
- DOI 10.23186/korea.000000270659.11009.0001422
- 본문언어 한국어
초록/요약
본 논문은 가니쳐의 정의와 형성 배경, 구성 및 기종을 정의하고, 영국의 17-19세기 소장처별 가니쳐의 특징을 통해 시기에 따른 가니쳐 구성의 변천 양상에 대해 연구하 는 것에 목적과 의의를 두었다. 가니쳐(Garniture)는 프랑스어로 장식을 의미하는 단어로 17세기 프랑스에서 벽난로 위 선반을 장식하던 은제 장식품을 의미하는 표현으로 처음 쓰이고, 이후 벽난로 위 선 반을 장식하는 도자기를 지칭하는 용어로 사용되었다. 유럽에서 처음으로 접한 동양의 자기는 중국의 자기였으며, 이는 호기심의 캐비넷[cabinet of curiosities]에 보관하기 위 한 용도로 수집되었다. 17세기 초기 영국에서 수집된 동양의 자기는 명대 청화백자로 소량 수집되었다면 17세기 후반부터는 호기심이 아닌 장식을 목적으로 다량으로 수집 되기 시작한다. 이와 함께 영국에서 가니쳐로 방을 장식하는 유행은 1687년 윌리엄 3세 와 메리 2세가 영국의 왕위를 물려받으면서 널리 퍼지기 시작했다. 따라서 본 논문에서는 17세기 후반부터 영국 사회에 유행하기 시작한 중국과 일본의 무역 자기 가니쳐의 시기별 변천 과정을 살펴보고자 하였다. 이를 위해 네덜란드 동인 도회사의 기록과 영국 동인도회사의 기록을 바탕으로 가니쳐의 수입량과 수입된 기종 등을 확인하였다. 17세기에는 중국의 무역 자기가 영국에서 가니쳐로 인기를 끌었다. 그러나, 17세기 중반 명청교체기에 경덕진의 관요는 생산이 중단되기에 이르고 민요가 그 수요를 뒷받침했지만 양과 질에서 하락세를 보였다. 이 과정에서 동인도회사들은 일 본으로 눈을 돌렸고, 일본의 무역 자기가 영국과 유럽으로 유입되기 시작했다. 이후 다 시 경덕진에서 도자 생산이 재개되면서 대량 생산이 어려웠던 일본의 무역 자기 구입 은 감소하고 경덕진으로 자기 무역이 집중되었다. 당시 가니쳐로 선호되던 기종은 네덜 란드 동인도회사에서 벽난로 위 선반의 가니쳐 주문을 위해 그린 삽화가 남아 있어 중 국 가니쳐의 기종으로 장군관과 호로형병이 선호되었음을 알 수 있었다. 또한 가니쳐는 건물 내에서 소유주가 거주하는 공간의 벽장 외에 손님을 접대하는 공간의 벽난로 위 선반, 캐비넷 위 등에 진열되었는데, 이를 통해 당시 권력과 부를 상징하는 수단으로 중국과 일본의 무역 자기가 사용되었음을 알 수 있었다. 다음으로 17-19세기 영국 궁전과 귀족의 저택에 진열되었던 가니쳐에 대해 살펴보기 위해 17세기 버글리 하우스(Burghley House), 켄싱턴 궁전(Kensigton Palace)과 18세 기 드레이튼 하우스(Drayton House), 19세기 햄 하우스(Ham House)의 물품목록을 바 탕으로 가니쳐의 시기별 특징과 구성의 변화에 대해 조사하였다. 물품목록은 소유주가 작고한 후 가까이 있는 사람들에 의해 만들어졌는데, 유산의 집행자나 관리자는 유언장 을 제출할 때 물품목록을 보여주어야 했기 때문에 이 기록에는 당시 소유주가 소유했 던 물품들이 상세히 기록되어있었다. 따라서 물품목록에 기록된 도자기에 대한 내용을 바탕으로 가니쳐에 대한 연구에도 활용할 수 있었다. 17-19세기의 물품목록과 회화, 서적 등의 자료를 토대로 가니쳐의 구성변화를 살펴 보면 먼저 17세기 후반에는 식기와 장식기 구분할 것 없이 모두 방을 장식하는 용도로 사용되었다. 18세기가 되면 물품목록에서 가니쳐로 사용되었던 기종이 확연히 구분되는 데, 주로 장군관・화고・병류・자기 조각상 등이 장식 기종으로 활용되었고 때로는 잔 도 장식되는 경우도 있었다. 또한 이 시기부터 영국과 유럽에서 경질자기를 제작하기 시작했고 로코코, 신고전주의 등의 미술사조를 즉각 반영한 장식 화병이 제작되면서 드 레이튼 하우스에서는 웨지우드의 화병을 구매한다. 이후 19세기가 되면 가니쳐로 사용 되던 기종의 정착이 보임과 동시에 도자기로 방을 가득 채운 벽장이 등장한다. 벽장은 소유주 방의 벽장 뿐만 아니라 도자기를 보관하는 용도의 벽장이 새롭게 등장하는 것 을 알 수 있었다. 국내의 선행 연구에서는 가니쳐를 도자사의 흐름 속에서 중국과 일본의 무역 자기의 기종, 문양 등을 다루었던 연구는 진행되었지만, 소비지에서 중국과 일본의 무역 자기 가 실내에 장식되는 경향을 다룬 연구는 부족한 실정이므로 이와 관련된 심화 연구를 진행하고자 하였다. 본 연구를 통해 17세기 전반 호기심의 일부로 수집되던 동양의 자 기가 17세기 후반부터 진열의 목적과 실생활의 용도를 위한 사용 단계를 거치면서 19 세기에 이르면 진열을 위한 기종이 장군관과 화고・자기 조각상・병류와 같은 장식 기 종으로 정착됨을 알 수 있었다. 또한 18-19세기에 이르면 영국과 유럽의 도자제작소에 서 제작한 자기와의 겸용이 이뤄짐을 알 수 있었다. 따라서, 본 연구를 통해 17-19세기 영국에서 중국과 일본의 무역 자기를 궁전과 저택 내부를 장식하기 위한 용도인 가니 쳐로 사용한 것에 대해 초점을 맞춰 연구한 것에 의의를 두고자 한다.
more초록/요약
The purpose of this paper is to examine changes in the composition of garnitures over time. The study aims to define terminology as well as identify the formation background and composition of garnitures, proposing characteristics of garnitures by the places of collection in England from the 17th to 19th centuries. “Garnitures” is a French word for decoration; it was first used in 17th century France as “garniture de cheminée”, an expression for silver objects used to adorn chimneypieces. Since then, the term has been employed to refer to porcelain objects that decorate the chimneypieces. The first porcelain that Europeans encountered was Chinese in origin and came to be collected as a specimen of 16th century cabinets of curiosities. Some pieces of mounted porcelain from the Ming Dynasty were collected in early 17th-century England, but interest in such objects exploded in the late 17th century, when porcelains began to be collected in large quantities for display rather than as items of curiosity. In England, the fashion for decorating spaces with porcelain garniture began to spread when William Ⅲ and Mary Ⅱ succeeded to the throne in 1689. This paper examines changes in Chinese and Japanese export porcelain garnitures that were collected and displayed in British palaces and country houses in the 17th-19th centuries. For this purpose, the records of the Dutch East India Company and the British East India Company were reviewed. In the 17th century, Chinese export porcelains became popular in England as garnitures. However, during the transition period between the Ming and Qing Dynasties in the middle of the 17th century, production at the official kilns in Jingdezhen came to a halt, showing a decline in quantity and quality, although folk kilns kept operating to meet the demand. In this process, the two East India Companies turned their eyes to Japan, and Japanese export porcelains were imported into England and the rest of Europe. An 18th-century illustration visualizes the Dutch East India Company's order for cupboard garniture, indicating that jars and gourd bottles were the preferred shapes for decorating chimneypieces at that time. Afterward, as porcelain production resumed in Jingdezhen, there was a decrease in the purchase of porcelains exported from Japan, whose quality had suffered from mass production, and Jingdezhen once more resumed its prominent position in the porcelain trade. In addition, garnitures were displayed in cupboards and on chimneypieces not only in the owner’s room but also in the spaces for entertaining guests. This indicates how Chinese and Japanese porcelain were used as a means of projecting power and wealth at the time. In order to examine garnitures in British palaces and country houses from the 17th to the 19th centuries, this study analyzed the characteristics of garnitures by period based on the 17th-century inventories of Burghley House and Kensington Palace, the 18th-century inventory of Drayton House and the 19th-century inventory of Ham House. Inventories were taken by acquaintances after the various owners’ deaths because the executor or administrator of the estate had to show the list of items when submitting the will. Therefore, the information on porcelains recorded in inventories represents a valuable resource for researching garnitures. In terms of the change in the composition of garnitures that appeared in inventories from the 17th to 19th centuries, both porcelain tableware and decorative wares were used to adorn rooms in the late 17th century. Later, in the 18th century, the shapes of the garnitures were clearly distinguished in the inventories. In this period, garnitures mainly took the form of jars, beakers, rolwagen vases, gourd bottles, and figurines, and sometimes also cups. Judging from the fact that the Dutch East India Company ordered jars and gourd bottles, it seems that sets of jars and beakers represented a major trend. In addition, it was in this period that hard porcelains began to be produced. Jars and vases that immediately reflected art movements such as Rococo and Neoclassicism started to be manufactured in England and the rest of Europe. For instance, Drayton House purchased Wedgewood vases. In the 19th century, with the emergence and settlement of the shapes used as garnitures, cabinets filled with porcelains appeared, not merely the owner's personal cabinet but also the cupboard used only for storing porcelains. Previous studies on export porcelains between China and Japan were conducted in the flow of ceramic history, but there was insufficient research on the use of export porcelains in the British consumption areas and the tendency of Chinese and Japanese porcelains to be displayed in the room. Accordingly, this study aimed to carry out in-depth research into the display of Chinese and Japanese garnitures in England. This study reveals that Chinese and Japanese porcelains collected as part of curiosity cabinets in the 17th century came to be used for display and everyday use starting in the 18th century, while display items eventually took the form of jars, beakers, figurines, rolwagen vases, and gourd bottles. In addition, in the 18th and 19th centuries, Chinese and Japanese porcelains were displayed along with porcelains made by porcelain factories in England and the rest of Europe. Therefore, this study aimed to shed light on the changes in the composition and characteristics of Chinese and Japanese garnitures in England from the 17th through 19th centuries.
more목차
Ⅰ. 머리말 1
Ⅱ. 가니쳐의 정의와 형성 배경 6
1. 가니쳐의 기원과 개념 6
1) 가니쳐의 기원 6
2) 가니쳐의 개념 13
2. 가니쳐의 유입과 유통 16
1) 동인도회사를 통한 중국, 일본 가니쳐의 유입 16
2) 영국 사회에서의 중국, 일본 가니쳐의 유통 34
3. 공간 속에서 가니쳐가 가지는 의미 39
1) 건축 양식과 구조적 의미 39
2) 실내 장식 요소로서의 의미 45
Ⅲ. 가니쳐의 구성과 기종 63
1. 가니쳐의 구성 63
2. 가니쳐의 기종 66
1) 접시류(Dish, Plate, Basin) 66
2) 드래군화병(Dragoon Vases) 67
3) 장군관(將軍罐, Jar with cover) 68
4) 화고(花觚, Beaker) 70
5) 자기 조각상(彫刻像, Figure) 72
6) 통병(筒甁, Rolwagen) 74
7) 호로형병(胡蘆形甁, Gourd bottle) 75
8) 잔, 찻주전자(盞, 茶壺, Cup, Teapot) 77
Ⅳ. 영국 17-19세기 가니쳐의 출현과 전개 80
1. 17세기 84
1) 켄싱턴 궁전(Kensington Palace) 84
2) 버글리 하우스(Burghley House) 92
3) 켄싱턴 궁전과 버글리 하우스 소장 도자의 양상 103
2. 18세기 116
1) 드레이튼 하우스(Drayton House) 116
2) 드레이튼 하우스 소장 도자의 양상 121
3. 19세기 130
1) 햄 하우스(Ham House) 130
2) 햄 하우스 소장 도자의 양상 135
Ⅴ. 가니쳐의 시기별 변천과 특징 142
1. 17세기 전반 : 가니쳐의 등장 142
2. 17세기 후반 : 중국과 일본 가니쳐의 유행 145
3. 18세기 : 영국 가니쳐의 등장 148
4. 19세기 : 가니쳐의 기종 정착 및 성격 변화 153
Ⅵ. 맺음말 160
참고문헌 164
도판목록 175
참고도판 178
Abstract 185