검색 상세

근대 한국 채색사진 연구 : 해강 김규진의 기년작을 중심으로

A study on the late modern hand color photography of Korea : Focusing on Kim Gyujin's work.

초록/요약

Hand-Colored-Photographs in Korea appeared occasionally in foreign postcards and collections, but were not mentioned much compared to other late modern photography fields. In the 2010s, the efforts of the Overseas Korean Cultural Heritage Foundation and photos were released in foreign collections, and the actual photo was revealed. In addition, several colored photos were found in the Griffith Collection, allowing more Korean photos to be identified. It can be said that it is very late compared to foreign color photographs that have been studied steadily since the beginning due to the invention and decline of photography, but the discovery of Kim Kyu-jin's commemorative photographs revealed that Koreans also produced color photographs. And the fact that the imperial photograph was painted was thought to be well worth studying, so the study was conducted. Many studies on Korean photography history have been organized, but hand-colored-photography is an area where no separate research has been conducted except for a little mention. In order to study this, we first looked into the foreign countries where hand-colored photography began, and confirmed why the hand-colored-photography were produced and how they were introduced to Korea. There are numerous examples, but the hand-colored-photography of the West and Korea show a big difference in image, which is thought to be due to the fact that the countries that actually influenced Korean photography, including Japan and China, are the East. Rather than the concept of adding thick oil paintings, the characteristic of emphasizing certain parts by injecting colors is remarkable, and the works of Felice Viato, who produced and spread hand-colored-photography in Japan, and Yokohama photographs are most similar to Korean hand-colored-photography. All of Kim Kyu-jin's anniversary works are recorded to have been produced in 1905, but it is regrettable that there are no other pictures that have been revealed or recorded by Koreans. Nevertheless, the subject of the photograph he produced was the Korean imperial family, and the fact that it was made as a gift to a foreign mission meant a lot. After studying his photographs in detail, including clothing and background, a few years before the Japan-Korea Treaty of 1905 took place, King Gojong tried to appeal to Western powers by showing that the Korean imperial family was alive and well through photos of himself and King Sunjong. Historically, the fact that hand-colored-photographs with the most visual features were used before the introduction of color films, although their wishes were not fulfilled, suggests that Korea actively embraced the photographs and did not lag behind technically, despite the late introduction. I am confident that if we discover more anniversaries and conduct research on hand-colored-photography in the future, we will be able to establish the field of hand-colored-photography in Korea.

more

초록/요약

한국의 채색사진은 외국의 엽서나 소장처 등에서 간간히 등장했을 뿐 다른 근대 사진 분야에 비해 많이 언급되지 않은 분야였다. 2010년대 국외소재문화재재단의 노력과 외국의 소장처에서 사진을 공개하며 그 실물이 공개되었다. 그 외에도 그리피스 컬렉션에서 소장중이던 사진 중 채색된 사진들이 여럿 발견되어 보다 많은 한국 사진들의 실물을 확인할 수 있게 되었다. 사진의 발명과 함께 발전과 쇠퇴를 거듭하여 초기부터 꾸준히 연구된 외국의 채색사진과 비교하면 많이 늦었다고 볼 수 있다. 하지만 김규진의 채색사진 기년작이 발견됨에 따라 한국에서도 한국인이 채색사진을 제작했다는 사실을 알게 되었고, 특히 황실 사진을 채색하였다는 사실은 충분히 연구할 가치가 있을 것이라 생각해 본 연구가 진행되었다. 한국사진사에 대한 연구는 많은 부분 정리가 되었으나 채색사진은 약간의 언급 외에 별도의 연구는 진행되지 않은 분야이다. 이를 연구하기 위해 먼저 채색사진이 시작된 해외에 대해 알아보며, 채색사진이 어떤 연유로 제작되었고 어떻게 한국에까지 유입 되었는지 확인하였다. 수 많은 예시가 있지만 서양과 한국의 채색사진은 이미지적으로도 큰 차이를 보이는데, 한국 사진에 실질적으로 영향을 준 국가는 일본과 중국을 비롯한 동양이기 때문으로 생각된다. 두꺼운 유화를 덧칠한다는 개념보다는 색을 주입하여 특정 부분을 강조하는 특징이 두드러지며, 일본에서 채색사진을 제작하고 전파한 펠리체 비아토의 작품들과 요코하마사진 등이 한국 채색사진과 가장 유사하다고 보여진다. 김규진의 기년작들은 모두 1905년에 제작되었다고 기록되어 있는데, 이외에 한국인이 촬영하였다고 밝혀지거나 기록된 사진은 없어 아쉬운 실정이다. 그럼에도 불구하고 그가 제작한 사진의 피사체가 한국 황실이었으며, 외국 사절단에 선물하기 위해 제작되었다는 것은 아주 중요한 의미가 담겨있었음을 뜻한다. 그의 사진을 의복과 배경까지 세밀히 연구한 결과 을사조약이 이뤄지기 몇 년 전 고종은 자신과 순종의 사진을 통해 한국 황실이 건재함을 보여주어 서양 열강의 도움이 필요함을 어필하려 하였다. 역사적인 사실상 비록 그들의 염원은 이루어지지 않았으나 컬러필름 도입 이전 가장 시각적인 특징을 가지고 있는 채색사진을 이용했다는 사실은 늦게 유입된 사진임에도 불구하고 한국이 사진을 적극적으로 수용하였고, 기술적으로 뒤처지지 않았다는 점을 시사한다. 앞으로 더 많은 기년작을 발견하고 채색사진에 대한 연구를 진행하면 한국에서도 채색사진이라는 분야를 확립할 수 있을 것이라 확신한다.

more

목차

Ⅰ. 서론 1
Ⅱ. 채색사진의 역사와 제작기법 4
1. 채색사진의 기원과 전개 4
1) 채색사진의 기원 4
2) 채새사진의 전개 6
2. 서양과 동양의 채색사진 16
1) 프랑스 16
2) 이탈리아 17
3) 캐나다 18
4) 러시아 19
5) 독일 20
6) 남미 21
7) 일본 22
8) 중국 24
9) 서양과 동양 채색사진의 특징 26
3. 채색사진 제작기법 27
1) 리터칭 27
2) 채색 31
3) 글레이징과 임파스토 34
4) 코팅 34
5) 타입별 채색방법 35
Ⅲ. 근대 한국 채색사진의 도입과 전개 37
1. 사진의 기원과 도입 37
2. 한국인 사진가의 등장 42
3. 사진의 인식과 전개 46
4. 한국 채색사진의 등장 51
Ⅳ. 김규진의 황실 채색사진과 그리피스 컬렉션 58
1. 해강 김규진의 황실채색사진 58
1) 고종 채색초상사진 프리어-새클러갤러리 소장 58
2) 순종 채색초상사진 프리어-새클러갤러리 소장 62
3) 고종 채색초상사진 뉴어크 미술관 소장 64
4) 한국과 일본의 황실채색사진 67
5) 황실채색사진의 특징과 영향 69
2. 그리피스 컬렉션 71
1) 왕실 72
2) 인물(양반) 72
3) 인물(일반) 74
4) 풍경 및 건축 74
5) 글귀가 적힌 사진 75
Ⅴ. 결론 78
참고문헌 81
도판목록 87
부록 112

more