검색 상세

중등 엘리트 테니스 선수들의 긍정적 정서조절과 코치들의 코칭전략이 자기효능감에 미치는 영향

The effects of positive emotional regulation and coaching strategy on the self-efficacy of Korean middle and high school elite tennis players

초록/요약

본 연구의 목적은 중·고등학교 엘리트 테니스 운동선수들의 관점에서 선수들이 사용하는 긍정적인 정서조절과 코치들의 코칭전략에 대한 인식이 자기효능감에 어떠한 영향을 미치는지 분석하고, 어떤 방법이 선수들의 자기효능감 향상에 더 효과적으로 기여하는지 밝히는 데 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 중·고등학교 엘리트 테니스 선수들의 긍정적 정서조절은 자기효능감에 영향을 미치는가? 둘째, 코치들의 코칭전략은 중·고등학교 엘리트 테니스 선수들의 자기효능감에 영향을 미치는가? 셋째, 중·고등학교 엘리트 테니스 선수들의 긍정적 정서조절과 코치들의 코칭전략 중에서 어느 것이 자기효능감 향상에 더 많은 영향을 미치는가? 본 연구의 문제를 수행하기 위해 대한테니스협회에 등록된 중·고등학교 엘리트 테니스 선수 280명을 설문 대상으로 선정하여 긍정적 정서조절, 코칭전략, 자기효능감의 측정도구를 신뢰도, 타당도 검증을 통해 확정된 최종 설문조사를 실시하였다. 이렇게 수집된 설문지를 SPSS 26.0 Program을 이용하여 빈도분석, 기술통계, 차이검증(t-Test), 상관분석, 중다회귀분석을 실시하여 연구가설을 중심으로 분석하였다. 자료분석의 대부분 통계치의 유의수준은 p<.05 이하로 설정하였으며, 이상의 방법과 절차를 통해 얻은 분석 결과와 논의를 바탕으로 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 중·고등학교 엘리트 남자 테니스 선수들은 여자 선수들보다 연습이나 경기상황에서 자신의 정서를 긍정적으로 잘 조절하고, 코치가 선수에게 제시해주는 조언 혹은 피드백 제안을 잘 수긍하며, 자기효능감이 높다. 둘째, 중학교 테니스 선수들은 연습상황이나 경기상황에서 고등학교 선수들보다 자신이 바라는 수행을 펼치기 위해 정서조절을 더 긍정적으로 하고 있다. 셋째, 테니스 선수들의 긍정적 정서조절, 코칭전략, 자기효능감 간의 상관관계는 전반적으로 보통 수준의 정도이다. 넷째, 테니스 선수들의 긍정적 정서조절이 자기효능감에 미치는 영향에서 정서조절의 하위요인 가운데 인지전환과 행동반응만이 각각 통계적으로 유의한 영향을 미쳤다. 다섯째, 테니스 선수들의 코칭전략이 자기효능감에 미치는 영향에서 코칭전략의 하위요인인 행동과 언어 중 언어만이 통계적으로 유의한 영향을 미쳤다. 여섯째, 중·고등학교 엘리트 테니스 선수들은 코치들의 코칭전략 보다는 선수 자신의 긍정적인 정서조절에 의해서 더 많이 영향을 받는다. 핵심어: 자기효능감, 긍정적 정서조절, 코칭전략, 테니스, 중등 엘리트 선수

more

초록/요약

The purpose of this research is to analyze the effects of players’ positive emotional regulation and coaches’ coaching strategies on the self-efficacy of elite tennis players in middle and high schools. Ultimately, it tries to find out which method more effectively contributes to the improvement of tennis players’ self-efficacy. The research sets several questions to achieve its purpose as the followings. First, does positive emotional regulation of middle and high school elite tennis players affect self-efficacy? Second, do coaches’ coaching strategies affect the self-efficacy of middle and high school elite tennis players? Third, which of the tennis players' positive emotional regulation and coaches' coaching strategies has more influence on self-efficacy improvement? In order to carry out the questions of this research, 280 middle and high school elite tennis players registered with the Korean Tennis Association(KTA) are selected as the survey subjects. Also, the survey is conducted based on the measurement tools for positive emotional regulation, coaching strategy, and self-efficacy. The questionnaires are confirmed through reliability and validity tests. Frequency analysis, descriptive statistics, difference test(t-Test), correlation analysis, and multiple regression analysis are performed on the collected questionnaires using the SPSS 26.0 Program to focus on the research hypothesis. The significance level of most statistical values in data analysis is set to p<.05 or less. The conclusions drawn based on the analysis results and discussions obtained using the above methods and procedures are as follows. First, the middle and high school elite male tennis players positively control their emotions in practice or game situations better than female players. They also accept advice or feedback suggestions from coaches to players and have a higher sense of self-efficacy. Second, the middle school tennis players are more positive in emotional regulation to achieve their desired performance than high school players in practice or game situations. Third, the correlations between positive emotional regulation, coaching strategy, and self-efficacy of tennis players are generally at a moderate level. Fourth, in the effect of positive emotional regulation on the self-efficacy of tennis players, among the sub-factors of emotional regulation, distraction, cognitive shift, and behavioral response, only cognitive shift and behavioral response have statistically significant effects on self-efficacy. Fifth, in the effect of coaching strategy on the self-efficacy of tennis players, only language among behavior and language, which are sub-factors of coaching strategy, have a statistically significant effect on self-efficacy. Sixth, the self-efficacy of the middle and high school elite tennis players is more influenced by their own positive emotional regulation than coaches’ coaching strategies. Key words: self-efficacy, positive emotional regulation, coaching strategy, tennis, middle and high school elite players

more

목차

I. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 5
3. 연구 문제 6
4. 연구의 제한점 7
5. 용어의 정의 8
가. 정서조절(emotional regulation) 8
나. 코칭전략(coaching strategy) 8
다. 자기효능감(self-efficacy) 9
II. 이론적 배경 10
1. 정서조절 10
가. 정서조절의 개념 10
나. 정서조절의 연구동향 14
다. 정서조절의 구성요소 25
2. 코칭전략 31
가. 코칭전략의 개념 31
나. 코칭전략의 연구동향 35
다. 코칭전략의 구성요소 41
3. 자기효능감 48
가. 자기효능감의 개념 48
나. 자기효능감의 연구동향 52
다. 자기효능감의 구성요소 60
4. 연구모형 및 가설 64
III. 연구 방법 69
1. 연구 대상 69
가. 예비조사 69
나. 본 조사 70
2. 측정 도구 71
가. 긍정적 정서조절(positive emotional regulation) 71
나. 코칭전략(coaching strategy) 72
다. 자기효능감(self-efficacy) 74
3. 자료 분석 방법 75
IV. 연구 결과 및 논의 76
1. 연구 결과 76
가. 기초통계 분석 76
1) 배경 특성에 따른 긍정적 정서조절, 코칭전략, 자기효능감의 차이 77
2) 긍정적 정서조절, 코칭전략, 자기효능감 간의 상관관계 79
나. 긍정적 정서조절, 코칭전략이 자기효능감에 미치는 영향 분석 80
1) 긍정적 정서조절이 자기효능감에 미치는 영향 80
2) 코칭전략이 자기효능감에 미치는 영향 82
3) 긍정적 정서조절과 코칭전략이 자기효능감에 미치는 영향 83
2. 논의 85
V. 결론 및 제언 91
1. 결론 91
2. 제언 95

참고문헌 98
부록 116
국문 초록 130
ABSTRACT 132

more