빈칸 추론 문제 해결 방안 연구 : 대학수학능력시험 영어영역을 중심으로
A Study on the English Test of the Korean CSAT (College Scholastic Ability Test): Analyzing Solution-Solving Strategies for the Fill-in-the-Blank Sentence Completion Questions
초록/요약
본 연구는 대학수학능력시험 영어영역의 빈칸추론문제에 대한 논리적인 추론 방법들을 알아보고 적용하여 해결 방안을 모색하고자 하는 추론문제 풀이를 위한 지도방안 연구이다. 지난해 우리나라 전 과목 사교육비 규모는 약 21조원에 달하며 그 중 수능 영어 영역은 그 평가 기준을 절대 평가로 바꿨음에도 그 비용이 증가하였다. 교육부는 ‘배워서 가는 학교’에서 ‘배우러 가는 학교’로의 변화를 위한 노력을 계속해 교사가 실제로 가르치고 학생이 학습한 내용을 중심으로 학교 교육활동 내에서 평가하는 ‘과정중심 평가’로 전환해 간다는 방침을 세웠지만, 그 방안에 있어 사교육 시장의 전략을 따라 가지는 못하는 것이 현실이다. 특히 수험생들은 수능 영어 영역에서 소위 Killing problem이라는 빈칸 추론 한 두 문제를 맞히거나 맞히지 못함에 따라 등급이 나뉘는 현상이 나타나는데, 이는 절대평가로 바뀌었음에도 Killing problem의 문제 풀이 방법을 배우기 위해 사교육에 의존해야 하는 안타까운 현실을 발생시킨다. 본 연구는 빈칸 추론 문제의 명칭에 걸맞게 추론이라는 본질을 파악하여 그 문제 풀이 방법을 논리학, 기호학 등을 바탕으로 연구하였다. 물론 영어 영역의 교수법의 기본 이론인 영어교육학과 영어학도 그 밑바탕이 된다. 퍼스의 가추법과 툴민의 논증 구조는 여러 교육 현장에서 사용되고 있는 추론 방법인데 특히 이 방법들은 과학과 수학에서 많은 시도들이 이루어진다. 하지만 영어 빈칸 추론 문제는 인간의 고차원적사고 과정인 추론적 사고를 요구하기 때문에 수학과 과학에 적용되는 위의 이론들을 빈칸 추론 문제에 적용함에 있어서 연구를 진행해 나갈수록 더 명확한 결론을 얻을 수 있었다. 3장에서는 수능 영어 영역 추론문제에 대한 한국교육과정평가원의 빈칸추론 문항의 출제의의와 현황을 알아봄으로써 영어 영역의 평가기준에 따른 추론문제에 대한 현재의 학습방법을 살펴보고 2장의 이론들을 2018년부터 2021년까지의 6월, 9월 전국연합학력평가와 대학수학능력시험의 빈칸 추론 문제에 적용하여 더 적절한 학습 방법을 모색하였다. 4장에서는 추론문제 해결 방안에 대한 현장에서의 적용을 위해 실제 경기, 충남지역의 고등학교 2학년과 3학년 학생들 5명과 추론문제에 대한 그들의 생각을 알아보고 본고에서 수행된 추론문제를 가추적으로 분석하는 학습 방법을 함께 학습해 본 후, 학생들의 반응을 살펴보고, 직접 가추를 해보는 시도 또한 진행하였다. 그 결과 학생들이 그동안 어렵게 느꼈던 추론 문제에 대해 긍정적인 인식 변화를 볼 수 있었고, 앞으로 더 많은 현장 실험이 진행된다면, 이 연구가 코로나 시대를 겪고 있는 학생들의 해결책이 될 수 있을 것이라는 희망을 엿볼 수 있었다.
more초록/요약
This thesis analyzes the English Test section of the College Scholastic Ability Test(CSAT), which is annually administered in the Republic of Korea, for high school students entering college. The study focuses on the most difficult and controversial section of the English Test―the blank reasoning problems―in order to develop a more efficient logic-based, reasoning method for students to apply when solving the blank reasoning test questions. In year 2019, an estimated 190 billion dollar was spent on private education, which was directly geared toward in preparing students for all 6 academic subjects on the CSAT. Of this estimated overall budget, the expense of private education for the English Test increased despite the fact that English was the only subject designated to follow an absolute grading system. These results are in sharp contrast to the Korean Ministry of Education’s efforts to replace the “learning before school” trend with the “learning in school” system, which would allow teachers to apply a “process-oriented evaluation” that evaluated students on what they learned at school in classroom studies and activities. The Ministry’s efforts are theoretically admirable yet lack the pragmatic infrastructure that the private sector of educational market has perfected over the several decades. For example, the English Test presents a challenge to students with its most highest level of difficulty problems―the blank reasoning questions―that literally decide the students final absolute score and nationwide level of achievement that is categorized into 9 levels: from the highest level 1 to the lowest level 9. In an attempt to promote the Ministry’s “learning in school” system, this study analyzes what confuses and frustrates students when solving the blank reasoning problems and further addresses methods of approach based upon linguistic philosophy, logic, and semiotics. Methods such as Wittgenstein's Picture Theory and Proposition Theory, Peirce's abduction, and Toulmin's Argument Structure are reasoning methods used in various educational fields. In particular, Peirce's abduction method and Toulmin's argument structure have been applied and developed as teaching methods for the fields of science and mathematics. The application of Wittgenstein, Peirce, and Toulmin was effective in science and mathematics because it required a reasoning thought process that is also needed when solving the blank reasoning problems on the CSAT. In Chapter 3, after examining why the Korea Institute for Curriculum and Evaluation asked the blank reasoning question and the current situation, and examining the learning method for the reasoning problem according to the evaluation criteria, in order to find a more appropriate method, the theories presented in Chapter 2 were applied to the problems of the June and September simulation evaluation and CSAT from 2017 to 2020. In Chapter 4, for practical application of the reasoning problem solution in the field, five current high school 2nd and 3rd grade students investigated their thoughts on the blank reasoning problem and studied the reasoning problem learning method in this paper. A questionnaire survey was conducted to examine the reaction after that. Consequently, students’ academic performance in the blank reasoning problems of the English Test improved significantly, after they were taught how to apply a reasoning thought process that is also applicable to both science and mathematical problems as well. With more field experiments, it is my belief that a method- solving system can be developed and formulated as an educational tool for all students, under the public school system. I believe that such a logic-based reasoning approach will offer both hope and stability to students studying during one of the most challenging pandemic crises in history.
more목차
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구 목적 1
2. 연구범위와 방법 3
3. 선행 연구 7
1) 추론유형연구 7
2) 추론문항수행연구 9
Ⅱ. 이 론 15
1. 추론 15
1) 정의 15
2. 추론 유형 19
1) 툴민의 논증구조(TAP-Toulmin's Argument Pattern) 19
(1) 개연화 25
(2) TAP의 한계 29
2) 퍼스의 추론-가추법 31
(1) 연역, 귀납 그리고 가추 32
(2) 귀납과 가추의 분리 34
(3) 가추법의 예 40
(4) 퍼스의 가추법 44
Ⅲ. 수능 영어 영역 추론문제 48
1. 추론문제 출제 의의 48
2. 빈칸 추론 문제 현황 51
Ⅳ. 추론문제 해결방안 56
1. 추론문제분석 56
1) 방법 56
2) 추론문제 분석 56
2. 실험 86
1) 설계 86
2) 수행 87
3) 결과 88
Ⅴ. 결론 93
참고 문헌 95
ABSTRACT 99