이집트 내 한국 드라마 특성 연구 : 한국ㆍ이집트ㆍ터키 드라마 서사 비교를 중심으로
A Study on the Characteristics of Korean Drama in Egypt: Based on the Comparison of the Narratives of Korean ㆍ Egyptian ㆍ Turkish Drama
초록/요약
This study aims to reveal the characteristics of Korean dramas aired in Egypt and the direction of the Korean Wave through the comparison of the narratives of Korean, Egyptian, and Turkish dramas. Besides Egyptian dramas, Korean and Turkish dramas occupy a very important position in Egyptian popular culture. Both Korean and Turkish dramas were introduced in Egypt in the late 2000s. However, Korean dramas show different characteristics than those of Turkish dramas. In order to identify the characteristics of popular Korean dramas, it is important to discuss its position among many other foreign dramas that are popular in Egypt. Through the comparison of the narratives of Egyptian, Korean and Turkish dramas, this paper analyzes the characteristics of Korean dramas in Egypt and predicts key points to consider in order to further expand the scope of Korean dramas and the Korean Wave in Egypt and beyond to other Arab countries. Egyptian dramas mainly revolve around social criticism. Social problems such as drugs, class and generational conflicts, and shame are frequently discussed in the dramas. Lack of romantic content and tragic endings are also common in Egyptian dramas On the other hand, Korean dramas focus on romantic stories. Korean dramas revolve around a solid love line, in which the love between the main characters faces significant hardships and obstacles yet succeeds in overcoming those hardships and eventually achieves a happy ending. Turkish dramas have elements of both Egyptian and Korean dramas. Turkish dramas feature several characters in the form of soap operas, which revolve around stories about large families that deal with social conflicts and love stories. Korean dramas that were popular in Egypt show some characteristics that Egyptian and Turkish dramas did not show at the time. A representative characteristic of Korean dramas is that the main character triumphs over all obstacles or inner conflicts to find love. The main characters in Korean dramas experience inner conflicts and hardships like secrets of their birth or love triangles, whereas the main characters in Egyptian and Turkish dramas undergo external pressure and social conflict. Korean-style love lines cannot be found in Egyptian and Turkish dramas which makes Korean dramas more interesting from the viewers’ perspective. The second characteristic is the high concentration of drama development and happy endings. In the case of Egyptian dramas, there are many loopholes and excessive PPL, and it is difficult to concentrate on the development of Turkish dramas due to their long episodes. Therefore, Korean dramas were able to show an immersive narrative to the Egyptian public. Such fast-paced dramas also manage to give a happy ending to their characters, giving a cathartic feeling to the drama viewer. The last characteristic of Korean dramas is the exotic culture and scenery. In particular, most Korean dramas expose nature and open spaces in their scenes. However, most dramas in Egypt are filmed on set, making it difficult to see outside scenery. Although Turkish dramas tend to expose natural scenery, it doesn’t give the same exotic feeling of Korean dramas, due to cultural and religious similarities between Egypt and Turkey. However, Korean dramas deliver unfamiliar scenery to Egyptian viewers. In conclusion, this paper examines the characteristics of popular Korean dramas in Egypt. There are various Korean Wave culture-related aspects other than dramas, such as idol culture and K-pop, Korean language and education, Korean beauty, food, and literature have entered Egypt together. Korean dramas are only one part of this cultural wave. This feature distinguishes the Korean Wave from other cultures popular in Egyptian society.
more초록/요약
본 연구는 한국・이집트・터키 드라마의 서사 비교를 통해 이집트에서 방영된 한국 드라마의 특징 및 한류의 방향성을 밝히는 것을 목적으로 한다. 한국・이집트・터키 드라마는 이집트 대중문화에서 매우 중요한 위치를 점하고 있다. 따라서 한류가 시작된 시점인 2000년대 후반에 집중하여 삼개국의 드라마 서사를 통해 이집트의 대중문화 상황 및 이집트에서의 한국 드라마의 위상 및 한류의 성격까지도 살펴보았다. 이집트 내에서 한국 드라마와 비슷한 시기에 도입되었으며, 한국 드라마와는 전혀 다른 특징을 보이는 외국 드라마로 터키 드라마가 있다. 터키 드라마는 이집트인에게 문화적 유사성을 느낄 수 있도록 하면서도 이국적 배경을 보여준다는 강점이 있다. 그러나 한국 드라마는 터키 드라마보다 이국적 문화와 풍경을 보여준다. 따라서 이집트에서 한국 드라마의 특성을 살펴보려면 이집트에서 유행하는 여러 외국 드라마 중 한국 드라마의 위치를 파악하는 것이 중요하다. 이에 본 연구는 이집트의 대중문화 환경을 고찰하여 이집트 내 한국 드라마의 위치를 살펴본 후, 이집트ㆍ한국ㆍ터키 드라마의 서사를 삼자 비교하였다. 이를 통해 이집트에서 한국 드라마의 특성 및 한류의 성격을 분석하고, 앞으로 이집트, 더 나아가 아랍 문명권에서 한류의 영역을 더 넓히기 위해서 어떠한 지점을 고려해야 하는지 예측하였다. 이집트 드라마는 사회를 비판하는 내용을 주로 담고 있다. 드라마에 주로 등장하는 사건도 마약, 계급 갈등, 세대 갈등과 같은 사회 문제를 보여주고, 로맨틱한 내용은 결여되어 있다. 반면 한국 드라마는 주로 사랑 이야기를 다룬다. 한국 드라마는 탄탄한 러브 라인을 중심으로 등장인물의 인연이 수많은 고난을 이겨내고 결국 행복한 결말을 얻어내는 과정을 그린다. 터키 드라마는 이집트와 한국 드라마의 요소를 모두 가지고 있다. 터키 드라마는 소프오페라 형식으로 여러 명이 각 서사의 주인공을 맡고 있는데, 이집트 드라마와 같이 대가족 형태를 보이며, 사랑 이야기와 사회 갈등을 다룬다. 이집트에서 인기 있었던 한국 드라마는 당시 이집트와 터키 드라마가 보여주지 않은 몇몇 특징을 보여주는데, 드라마의 주인공이 온갖 고난을 이겨내고 사랑을 찾는다는 점이 대표적이다. 한국 드라마에서는 등장인물이 부모 세대부터 인연이 있었으며, 출생의 비밀을 겪어내고 또 다른 경쟁자를 물리친 후 사랑을 쟁취해낸다. 한국 드라마 속 주인공이 개인적인 갈등을 겪는다면, 터키와 이집트 드라마 속 주인공은 외부의 압박과 사회적 갈등을 겪는다. 한국 드라마는 탄탄한 러브라인 때문에 많은 인기를 끌었다. 이집트 내 한국 드라마의 두 번째 특징은 집중도 높은 드라마 전개 및 행복한 결말이다. 이집트 드라마의 경우 과도한 PPL로 인해 논리적으로 허점이 많으며, 터키 드라마는 회차가 길기에 집중도 있는 전개가 어렵다. 때문에 한국 드라마는 이집트 대중에게 몰입감 있는 서사를 보여줄 수 있었다. 이렇게 빠른 전개의 한국 드라마는 마지막에 모든 주인공이 행복해지는 결말을 선사하는데, 이 또한 이집트 드라마 시청자에게는 낯선 것이었다. 이집트 드라마는 비극적 결말이 대부분이었다. 마지막으로 살펴볼 한국 드라마의 특징은 이집트 시청자에게 이국적 문화와 풍경을 보여주었다는 것이다. 특히 한국 드라마는 대부분 현지 촬영을 통해 열린 공간 중심으로 배경을 처리한다. 하지만 이집트와 터키의 드라마는 대부분 세트장에서 촬영하여 바깥 풍경을 보기가 어렵다. 또한, 이집트와 터키는 문화와 종교적 유사성으로 인해 친숙도가 높다. 하지만, 한국 드라마는 이집트 시청자에게 낯선 풍경을 전달해주었다. 이상의 논의를 통해 이집트에서 유행했던 한국 드라마의 특징을 살펴보았다. 이집트의 대중 문화 속 한류는 아이돌 문화와 노래, 한국어, 뷰티 등과 결합하여 여러 영역이 한꺼번에 유입된다. 한국 드라마도 이 중 한 영역을 담당하고 있다. 이는 이집트 내에서 인기있는 다른 나라 문화와 달리 한류만이 보이는 특징이다.
more목차
Ⅰ. 서론 1
1. 문제제기 및 연구 목적 1
2. 연구사 검토 및 연구 방법 4
1) 연구사 검토 5
2) 연구 방법 7
Ⅱ. 이집트 방송 환경 및 외국드라마 방영 현황 9
1. 이집트의 방송 환경 9
2. 이집트에서의 외국 드라마 방영 현황 13
3. 이집트에서의 한국 드라마 방영 현황 18
Ⅲ. 한국ㆍ이집트ㆍ터키 드라마 서사 비교 23
1. 이집트 시청자와의 문화근접성 및 드라마 형식 23
1) 한국: 이국적인 배경의 미니시리즈 23
2) 이집트: 익숙한 배경의 미니시리즈 28
3) 터키: 익숙한 문화, 이국적 풍경의 소프오페라 34
2. 등장인물 및 서사 분석 38
1) 여성 주인공의 지위 및 가족 관계 38
(1) 한국: 현대적 여성 인물과 가족 관계 38
(2) 이집트: 전통ㆍ현대적 여성 인물의 역할 분리 및 가부장적인 가족 42
(3) 터키: 현대적 여성 인물 및 가부장적인 가족 47
2) 드라마의 주요 서사 51
(1) 한국: 사랑 중심의 서사 51
(2) 이집트: 사회 비판 중심의 서사 58
(3) 터키: 사랑과 사회 비판 서사의 공존 64
3) 드라마의 결말 67
(1) 한국: 권선징악과 행복한 결말 67
(2) 이집트: 현실적이고 비극적인 결말 69
(3) 터키: 권선징악과 행복한 결말 70
3. 한국ㆍ이집트ㆍ터키 드라마의 특성 71
1) 한국 드라마 71
2) 이집트 드라마 73
3) 터키 드라마 74
Ⅳ. 이집트에서 방영되는 한국드라마의 특성 및 그 의미 76
1. 이집트에서 방영되는 한국드라마의 특성 76
1) 로맨스 중심의 결연 에피소드 76
2) 집중도 높은 전개 및 행복한 결말 78
3) 이국적 문화 및 낯선 배경 80
2. 이집트에서의 한국드라마와 한류의 의미 및 방향성 82
Ⅴ. 결론 87
참고문헌 90
Abstract 95