청소년을 위한 학교미술치료에 대한 고찰
- 주제(키워드) 학교미술치료
- 발행기관 고려대학교 교육대학원
- 지도교수 정종미
- 발행년도 2010
- 학위수여년월 2010. 2
- 학위구분 석사
- 학과 교육대학원 미술교육전공
- 원문페이지 92 p
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/korea/000000021545
- 본문언어 한국어
- 제출원본 000045578792
초록/요약
학교부적응, 우울, 불안, 폭력, 음주, 흡연 등의 위기청소년들이 점점 늘어가고 있고 이를 해결하고 예방하기 위한 방안으로 학교 내에서의 상담과정이 중요하게 여겨지고 있다. 그 과정 중에 포함된 미술치료는 청소년 문제에 대한 예방과 해결방안으로 효과를 인정받고 있고 교육현장에서도 필요성을 인식하고 있다. 그러나 체계적이지 못하고 단기간에 끝나는 프로그램 시행으로 큰 효과를 얻지 못하고 있다. 이에 본 연구는 학교미술치료라는 분야에 대해 알아보고 체계적으로 학교미술치료가 이루어 질 수 있도록 방안을 모색하고자 하는데 연구의 목적이 있다. 첫째, 미술치료가 갖는 장점과 청소년 문제에 미술치료가 얼마나 효과적인지 문헌연구와 선행연구를 통해 알아보고, 학교 현장에서 미술치료가 시행되었을 때 얻을 수 있는 장점에 대해 알아보고자 한다. 둘째, 국외에서 이루어지고 있는 학교미술치료와 국내에서 이루어지고 있는 학교미술치료에 대해 조사하여 비교해 보고, 학교미술치료를 체계적으로 활성화 할 수 있는 방안에 대해 모색해 보고자 한다. 미술치료의 선행연구와 문헌연구의 결과로 청소년문제에 대한 미술치료의 효과가 있음을 확인하고, 현재 학교에서 시행하고 있는 여러 형태의 미술치료 프로그램들을 조사하여 문제점을 보완할 방안을 마련하여 더욱 효과적으로 학교미술치료가 시행될 수 있도록 하는데 연구의 의미를 두었다. 이에 따라 현재 학교 현장에서 미술치료를 활용하기 위해서 다음과 같은 방안을 제안하였다. 첫째, 학교 교육과정에서 미술치료를 활용하는 것이다. 미술교과 수업에서는 교과과정을 분석하여 미술치료기법을 적용할 수 있는 기회를 적절하게 활용하는 것이다. 이외에도 창의적 재량활동, CA활동 등에 미술치료프로그램을 시행하는 방안을 제시하였다. 또한 현재 방과 후 프로그램으로 미술치료가 진행되고 있는 예를 찾아 공간의 부족, 전문성의 부족 등의 문제점을 분석하고, 이를 보완하여 더욱 효과적으로 시행될 수 있는 방안을 생각하였다. 둘째, 학교 상담으로서 미술치료 도입을 제안하였다. 청소년 문제 해결과 예방에 미술치료가 효과적인 선행연구 분석 결과에 따라 학교 상담으로서 미술치료를 도입하고자 하였다. 셋째, 학교미술치료사에 대한 자격규정을 제안하였다. 학교미술치료사는 상담자이자 조언자, 연구자 등의 전문가이기 때문에 국외의 학교미술치료사 자격규정과 학교청소년상담사의 자격규정을 바탕으로 학교미술치료사에 대한 자격규정을 제시하였다. 마지막으로 효과적이고 성공적인 학교미술치료 제도를 위해서는 교사 연수, 환경조성, 일반교사와 학부모와의 협력 등이 필요하다고 밝혔다.
more초록/요약
As the number of adolescents at risk experiencing school maladjustment, depression, anxiousness, violence, and exposure to alcohol and smoking are increasing, school counseling systems that solve and prevent these problems are becoming more important day by day. Art therapy, which is one of the procedures conducted as part of such system, has been acknowledged for its effectiveness in solving and preventing adolescent problems that educational sites also perceive its necessity. Nevertheless, the programs tend to be unsystematic and short termed, leading to insufficient results. This research aims to look into the areas of art therapy and seek for methods in which the therapy can be conducted systematically. First based on text research and preliminary research, the paper examines the advantages of art therapy and its effectiveness in giving solutions to adolescent problems, then look for its advantages that can be obtained when conducted at schools. Second, it examines and compares the forms of art therapy conducted in foreign schools and in domestic schools and thereby seek for ways to activate art therapy more systematically. The significance of this research lies in confirming the effectiveness of art therapy in handling adolescent problems through preliminary research and text research. Furthermore, it provides a guidance for creating a more effective procedure of art therapy by suggesting methods to supplement the effects of solving adolescent problems, based on the examination of art therapy programs of various forms. Thus this paper proposes the following methods to be used as a guideline in order to utilize art therapy at today's school sites. First is to include and utilize art therapy in the school curriculum. For example, in art classes, art therapy techniques can be properly utilized based on the analysis of the specific curriculum. Other than this, ways to include art therapy programs in creative discretional activities or CA activities have been proposed. Moreover, the paper analyzes problems such as lack of specialty or lack of space found in examples of arts therapy programs being conducted after school, and suggests ways to modify the original methods to make them more effectively conducted. Second, the paper proposes the introduction of arts therapy as a form of school counseling. This is based on the analytic results of the preliminary research, which clarifies that art therapy is effective in preventing and solving adolescent problems. Third, the qualification regulation of school art therapists is proposed. As school art therapists are counselors and advisors as well as experts and researchers, the according qualification regulation has been proposed, based on the reference of qualification regulation of foreign schools’ art therapists and that of school counselors for adolescents. Lastly, the paper claims that teachers' training, environmental support and cooperation with original teachers and parents are necessary for an effective and successful school art therapy system to be constructed.
more목차
Ⅰ. 서론 1
1. 연구목적 및 필요성 1
2. 연구내용 6
Ⅱ. 본론 8
1. 미술치료 8
가. 미술치료의 개념 8
나. 미술치료의 효과 12
다. 미술교육과 미술치료 14
2. 학교미술치료 20
가. 학교미술치료의 개념과 역사 20
나. 학교미술치료의 목적 및 대상 24
다. 학교미술치료의 특성 26
3. 학교미술치료의 효과 29
가. 청소년 문제에 대한 미술치료의 효과 29
나. 대안으로서의 미술치료 35
4. 학교미술치료 현황 40
가. 해외의 학교미술치료 40
나. 국내의 학교미술치료 45
5. 학교미술치료의 활성화 방안 56
가. 교육과정에서의 미술치료 56
1) 진단기법을 활용한 미술교육 프로그램 58
2) 집단작업을 활용한 미술교육 프로그램 61
나. 방과 후 과정에서의 미술치료 65
다. 학교상담에서의 미술치료 70
라. 학교미술치료사 공인자격제도 도입 72
Ⅲ. 결론 75
참 고 문 헌 79
ABSTRACT 85