수학학습 부진아 지도방안으로써의 수학일지 쓰기
- 주제(키워드) 수학일지
- 발행기관 고려대학교 교육대학원
- 지도교수 김홍찬
- 발행년도 2010
- 학위수여년월 2010. 2
- 학위구분 석사
- 학과 교육대학원 수학교육전공
- 원문페이지 52 p
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/korea/000000021051
- 본문언어 한국어
- 제출원본 000045592944
초록/요약
본 연구는 수학학습 부진 학생들의 수학적 태도를 변화시키고 수학성취도 향상을 꾀하기 위한 방안으로써 수학일지 쓰기를 택하였다. 연구자가 수업하는 1학년 학생들 중 1학기 기말고사 수학성취도가 40% 미만인 학생 7명을 연구대상으로 택하여 수학일지를 쓰기 전 개인 면담 및 사전 수학적 태도 검사를 실시하여 학생들의 성격, 학습 특성 및 수학적 태도를 살펴보았다. 2009년 8월 넷째 주부터 2009년 10월 첫째 주까지 6주간에 걸쳐 학생들은 수학일지를 쓰고 교사는 학생들이 작성한 수학일지를 토대로 적어도 주 3회 이상 수학시간과 그 외의 개인적 면담 시간 등을 이용하여 피드백 해주었다. 6주간의 수학일지 쓰기를 마친 후 학생들에게 수학일지에 대한 반응을 설문을 통하여 알아보았고, 수학에 대한 태도 변화를 수학적 태도검사를 통하여 살펴봤으며, 수학성취도에 미친 영향을 알아보기 위하여 1학기 기말고사 성적과 2학기 중간고사 수학 성적을 비교 분석해 보았다. 이러한 자료들을 정리하여 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 학생들은 수학일지 쓰기가 공부에 도움이 되며 수학에 대한 자신감을 갖는데 긍정적인 영향을 미친다고 하였다. 학생들은 수학일지 쓰기를 통하여 배운 내용을 복습할 수 있었고, 이해가 잘 가는 것과 잘 가지 않는 것을 구분지어 봄으로써 잘 알지 못했던 내용을 다시 한 번 생각해보게 된다고 하였다. 또 자신의 수업태도를 반성하는 기회를 가졌으며, 일지에 있는 문제들을 혼자 해결해 봄으로써 성취감을 느꼈다고 했다. 둘째, 수학일지 쓰기는 학생들의 능동적이고 능률적인 학습태도에 긍정적인 영향을 주었다. 일지 쓰기를 통해 학생들은 배운 내용을 스스로 정리해 보고, 주어진 문제를 풀이해 봤으며 전보다 같은 시간을 공부해도 이해가 더 잘 되고 많은 양을 공부하게 된다고 하였다. 셋째, 수학일지 쓰기는 학생들의 수학성취도 향상에 영향을 주었다. 1학기 기말과 2학기 중간고사 수학성적을 비교해 보면, 연구대상 학생들의 수학성적이 대부분 많이 향상된 것을 알 수 있다. 수학일지에 대한 설문과 수학적 태도 검사지를 분석해서 알 수 있듯이, 학생들이 수학에 대한 자신감을 갖고, 능동적으로 학습함으로써 수학 성취도 향상을 가져온 것으로 짐작된다. 넷째, 수학일지 쓰기는 교사와 학생과의 관계에 매우 긍정적으로 작용하였다. 학생들이 수학일지를 쓰고 교사가 피드백 하는 과정에서 수업의 내∙외적인 이야기를 나눔으로써 교사와 학생사이에 친밀감이 형성되었다
more초록/요약
Mathematical Journal Writing as a Method of Improving Mathematical Attitudes and Achievements for Students with Low Achievements Lee, Jeong Eun Major in Mathematics Education The Graduate School of Education Korea University Supervised by Professor Kim, Hong Chan How to enhance the ability of low-proficiency students are unsolved problems for mathematical teachers despite their best efforts to teach them according to existing curriculums. The purpose of this study is to explore the effectiveness of mathematical journal writing as a means of improving those learners' mathematical attitudes and achievements. Out of the first grade students under my teaching, seven whose performances were below 40% on the final exam in the 1st semester were recruited in order to gather empirical data. Before journal writing procedures, the subjects' characteristics, learning styles and mathematical attitudes were investigated through personal interview and mathematical attitude test. For six weeks from the 4th week in August, 2009 to the 1st week in October, subjects wrote mathematical journals. The researcher as a teacher gave feedbacks to their journals at least more than three times a week using class hours and personal conversation sessions. After six-week journal writing, follow-up survey and mathematical attitude test were conducted to examine their opinions on mathematical journal writings and their mathematical attitude changes respectively. The results of final exam in first semester and mid-term exam in second semester were compared and analyzed in order to explore the influence of mathematical journal writing on mathematics achievements. The major findings of this research are as follows: Firstly, students reported mathematics journal writing helped them study mathematics and had a positive effect on improving confidence in mathematics. Students could review the classes through journal writing and mathematics journal could give them the chance to think twice what they didn't know by differentiating what they understood from what they didn't. In addition, students had an opportunity to reflect their own class attitude and they could feel achievement by solving the problems on the journal by themselves. Secondly, mathematics journal had a positive influence on active and effective learning attitude. Students organized what they learned by themselves, and solved the given problems by writing journal. They also commented they could understand better and study more in the same amount of studying time. Thirdly, writing math journal had an effect on improvement in their mathematics achievement. Comparing first semester's final exam with second semester's mid-term exam, most of the subjects got great improvement in mathematics scores. The questionnaire on mathematics journal writing and the analysis of mathematical attitude test shows that the improvement in the achievement was due to the students' confidence and active study. Fourthly, writing mathematics journal contributes positively to the relationship between students and their teacher. The closeness between students and their teacher was formed by talking about classes and other things in the process of a teacher's feedback on students' journal.
more목차
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성과 목적 1
2. 연구 문제 3
3. 연구의 제한점 4
4. 기대되는 효과 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 학습 부진아의 개념 5
2. 학습 부진아의 특성 6
3. 수학적 의사소통 8
4. 선행연구의 고찰 12
Ⅲ. 연구방법 및 절차 15
1. 연구대상 15
2. 연구기간 17
3. 연구절차 18
4. 연구설계 18
Ⅳ. 연구결과 분석 21
1. 수학일지 쓰기에 대한 학생들의 인식 21
2. 수학일지 쓰기가 수학적 태도에 미치는 효과 25
3. 수학일지 쓰기가 수학성취도에 미치는 효과 28
Ⅴ. 결론 및 제언 30
1. 요약 및 결론 30
2. 제언 32
참고문헌 34
Abstract 36
부록 39

