검색 상세

The Effects of Corpus-based English Teaching(Focused on the synonymous verbs in the Korean high school context) : The Effects of Corpus-based English Teaching(Focused on the synonymous verbs in the Korean high school context)

  • 발행기관 고려대학교
  • 발행년도 2008
  • 학위수여년월 2008. 2
  • 학위명 석사
  • 학과 대학원 교과교육학과 영어교육전공
  • 식별자(기타) DL:000018612391
  • 서지제어번호 000045435126

초록/요약

이 논문은 코퍼스를 활용한 영어 동의어 동사에 관한 교수법의 효과성을 측정하는 것이다. 이를 위해 7차 교육과정에서 사용되고 있는 중고등학교 영어교과서를 코퍼스로 구축하여 교과서 코퍼스에 등장하는 동의어 동사를 선정, 분석하고, 분석한 내용을 바탕으로 학습지를 제작한 후, 코퍼스를 활용하여 목표 어휘의 차이를 학습한 집단과 전통적인 방법으로 학습한 집단 간에 차이가 있는지를 알아보았다. 또한 설문지를 통하여 코퍼스 사용에 대한 학생들의 태도와 학습내용에 관한 사전지식이 있는지를 알아보았다. 결과는 다음과 같다. 코퍼스를 활용하여 동의어의 구문 및 의미의 차이를 학습한 집단이 사전 사후 시험에서 유의미한 차이를 보임으로써, 코퍼스활용 교수법이 효과가 있다는 결과가 나왔다. 하지만 상,중.하위 그룹간의 사전, 사후 시험의 평균변화에 있어서는 상이한 결과를 보였는데, 하위그룹은 실험집단과 통제집단 모두에서 성적이 향상했으며, 중위집단은 코퍼스를 사용한 집단만이 유의미한 차이를 보인 반면, 상위그룹은 어떠한 변화도 발견되지 않았다. 이것은 목표 어휘들이 상대적으로 쉽기 때문에, 상위권 학생들은 이미 동의어들의 차이점에 관한 학습이 이루어졌다고 판단, 이것에 관련된 설문지를 실험집단 학생들에게 실시했다. 설문지 결과는 상위권학생들은 외부에서 이미 배운 내용이었다는 질문항목에서 하위권학생들과 상당한 차이를 보여주었다. 그 외에도 앞으로 코퍼스 활용 의지에 있어서는 상하위 학생들 모두 긍정적인 반응을 보였다. 이와 같은 결과는 교사 및 교육전문가들의 영어교육에서의 코퍼스 활용의 활성화가 많이 이루어져야함을 시사한다.

more

초록/요약

This study examined the effects of textbook-based corpus use on acquiring the syntactic and semantic differences of synonymous verbs for Korean high school students. First of all, a pedagogic corpus based on the middle and high school textbooks of the 7th national curriculum was constructed by using concordance software. Through this, the target verbs in the textbook corpus were extracted in terms of the word frequency. After that, the fifteen pairs of the synonymous verbs were selected and analyzed with syntactic and semantic perspectives. For the purpose of this study, 132 high school students participated in fifteen sessions during six weeks. The students were divided into controlled(traditional method) and experimental(corpus-based teaching) groups with each group divided again by language proficiency level according to the results of the pre-test. To measure the student''''''''s improvement, the same test with different sequence was applied, first pre-test and second post-test. The test consisted of 40 questions, equally distributed to the fifteen pairs of verbs. For the final step, a questionnaire was given only to the experimental group to investigate whether the students were already aware of the differences between each pair of synonyms. The major findings of this study are summarized as follows: Firstly, the experimental group achieved significantly better scores than the control group on the post-test, which means that corpus-based teaching had a positive effect on learner''''''''s knowledge about synonyms on a short term basis. Secondly, corpus-based teaching was found to have a more positive effect on the lower and intermediate groups of students than the higher groups. This can be interpreted as being caused by the higher group students''''''''s knowledge about the target verbs prior to the corpus session. The results of the questionnaire showed that the contents were already taught to the higher group of students direct or indirectly at private institutions. Thirdly, the students in the experimental group showed considerably favorable attitudes toward corpus-based language learning. As a result, corpus-based language learning is regarded to be helpful in learning English. These findings suggest some pedagogical implications to language teachers and researchers. The result demonstrates corpus as valuable learning material in that the affluent language input is required when learning the related words such as synonyms. In terms of the learner''''''''s proficiency levels, the lower and intermediate group of students attained substantial growth in the scores of the tests. This result indicates that the level-specific lessons should be designed.

more