不動産 保有稅制에 관한 硏究 - 綜合不動産稅를 中心으로 -
- 발행기관 고려대학교
- 발행년도 2007
- 학위수여년월 2007. 8
- 학위명 석사
- 학과 정책대학원 세정학과
- 식별자(기타) DL:000018571239
- 서지제어번호 000045395270
초록/요약
우리나라는 최근 몇 년간 주택시장 가격폭등현상을 겪으면서 그 안정대책을 논의하는 과정에서 不動産에 대한 保有稅 負擔을 높혀야 한다는 주장이 많이 제기되었다. 그 동안 정부는 不動産 가격안정을 위하여 2003년도에는 5․23주택가격 안정대책, 9․5재건축시장 안정대책, 10․29不動産綜合對策을 2005년도에는 2․17판교 신도시 투기방지대책, 5․4不動産대책, 8․31不動産綜合對策을 2006년도에는 3․30不動産 綜合對策, 11․15不動産市場 안정화 방안 등 갈수록 강화된 대책을 수립하여 왔다. 이러한 과정에서 2005년 1월 1일 綜合不動産稅法이 제정되고 2005년 1월 5일 綜合不動産稅를 국세로 도입하여 시행하게 되었다. 그리고 같은 해 하반기에는 不動産租稅제도의 전반에 걸쳐 개편을 단행하였다. 그래서 종전에는 토지에 대하여 綜合土地稅로 과세하고 건물은 地方세(시군구세)인 財産稅로 과세하였다가 현재는 토지에 대하여 1차 地方세인 財産稅, 2차 국세인 綜合不動産稅가 과세되고, 건물에 대해서는 주거용 건물의 경우에는 토지와 통합 평가하여 1차 財産稅, 2차 綜合不動産稅가 과세되고, 사업용 건물의 경우에는 財産稅만 과세되고 綜合不動産稅는 과세되지 않게 되었다. 그러나 不動産 관련 租稅제도의 개편은 많은 변수가 따르므로 이를 담당하는 政策입안자들은 전문가들과의 열띤 토론을 거쳐 입안했어야만 하는데, 政策입안자들이 성급한 결론을 도출한 부분이 없지 않다. 따라서 綜合不動産稅의 도입은 그 政策의 타당성이나 효과 등을 두고 많은 논의가 이루어지고 있는 것 또한 사실이다. 그러나, 우리나라의 保有稅 비중이 낮고 거래세의 비중이 기형적으로 매우 높게 유지된 실정을 고려하면, 不動産 가격 안정을 위하여 保有稅를 강화해야 한다는 점에 대해서는 綜合不動産稅의 시행이 긍정적으로 평가된다. 본 논문은 정부의 不動産 對策의 주를 이루고 있는 租稅政策 중 특히 기존의 地方세 위주의 保有稅制를 국세로 二元化하여 도입된 綜合不動産稅법의 전반적인 내용에 대하여 검토하고 외국의 不動産保有稅制에 대하여 고찰하는 한편, 현재의 綜合不動産稅법의 위헌쟁점 및 법적인 문제점에 대해서 고찰하였다. 이와 같은 연구내용에 대하여 다음과 같은 방법으로 본 논문을 구성한다. 제2장 “不動産 保有稅制의 理論的 근거 및 효과”에서 財産課稅의 背景과 그 理論的 根據 및 不動産 保有稅制의 특징 과 성격을 살펴보며 不動産의 과세의 경제적 효과에 대하여 살펴본다. 제3장 에서는 우리나라의 不動産 保有稅制의 변천과정 및 현행不動産 保有稅制의 현황을 알아보고 외국의 不動産 保有稅制에 대하여 고찰하여 우리나라 보유세에 주는 시사점을 알아본다. 본 논문의 핵심인 제4장에서는 綜合不動産의 주요내용에 관하여 살펴보면서 綜合不動産稅의 법적 성격 및 세법원리상의 문제점에 대하여 살펴본 후 종합부동산세의 개선방안을 도출하는 것으로 본 논문을 마무리 하였다.
more초록/요약
Lately, we have witnessed the skyrocketing housing prices and in this course, the argument that the ownership of real estates should be more taxed has been raised. Meanwhile, in order to check the real estate prices, the government published a series of real estate price stabilization polices: May 23 Housing Price Stabilization Measures, September 5 Reconstruction Market Stabilization Measures and October 29 General Real Estate Reform Measures in 2003; February 17 Pangyo New Town Anti-Speculation Measures, May 4 Real Estate Measures and August 31 General Real Estate Measures in 2005; March 30 General Real Estate Measures and November 15 Real Estate Market Stabilization Measures in 2006. These series of real estate policies have been stricter and stricter over time. In this process, Compositive Real Estate Tax Code was enacted on January 1, 2005 and the compositive real estate tax was incorporated into the national taxes on January 5, 2005. And in the latter half of the same year, the real estate tax system was overhauled comprehensively. In the past, the land had been subject to composite land tax, while buildings had been subject to the local (city and county) property tax, but now, the land is subject primarily to the local property tax and secondarily to the national composite real estate tax, while houses are evaluated together with their sites to be subject primarily to the local property tax and secondarily to the national composite real estate tax, and commercial buildings are subject only to the local property tax, being exempt from the national composite real estate tax. Any reform of the real estate tax system should be preceded by experts'' hot debates because there are many variables. However, policy makers seemed to design the real estate policies hurriedly, omitting such procedures. Thus, the compositive real estate tax has been the target of hot debates or criticism for its policy validity and effects. However, since the rate of real estate ownership tax is lower with the rate of real estate transaction extremely higher, it is deemed fair to raise the ownership tax rate to check the real estate prices, and in this regard, the compositive real estate tax seems to be valid. The purpose of this study was to review the compositive real estate tax levied in addition to the local property tax and examine the foreign cases and thereby, reviewed the disputes surrounding the compositive real estate tax for its unconstutionality and unlawfulness. This study consists of the following chapters. In Chapter II titled "Theoretical Ground of the Real Estate Ownership Tax System and Its Effects", the background and theoretical ground of the property taxes as well as the characteristics and nature of the real estate ownership taxes are reviewed together with the economic effects of real estate taxes. In Chapter III, changes of the real estate ownership taxes in Korea are examined, and thereupon, the current real estate ownership tax system is discussed in reference to the foreign cases to find some insights for reform of our system. In Chapter VI or core of this study, the main contents of the compositive real estate tax are reviewed, and thereupon, its legal nature and problems are discussed and thereupon, the reform measures for the compositive real estate tax are suggested.
more