不動産投機抑制를 위한 현행 讓渡所得稅의 問題點과 改善方案에 관한 硏究
- 발행기관 고려대학교
- 발행년도 2007
- 학위수여년월 2007. 8
- 학위명 석사
- 학과 정책대학원 세정학과
- 식별자(기타) DL:000018571238
- 서지제어번호 000045395588
초록/요약
不動産投機抑制方案으로는 양도소득세의 과세타당성여부에 대하여 소득원천설에 입장에서 보면 양도소득세는 과세이론적 근거가 약하며 반대론적인 입장을 견지한다. 더군다나 양도소득세는 부동산정책측면과 세수측면에서 시행되는 조세로 판단된다. 이는 이 조세사 태생적으로 부동산투기억제세로 태생된 것을 보면 명확해진다. 그러므로 이 제도는 조세논리보다 정책논리로 법이 개정될 개연성이 많은 법이다. 그 정책적 판단이 잘못되면 많은 오류가 발생하므로 이런 정책적인 관점에서 접근하고 문제점과 대안을 제시하고자 한다. 본 논문은 부동산투기억제방안으로 양도소득세에 대한 부분에 한정하여 부동산투기억제방안과 이에 대한 문제점과 개선안을 제시하고자 한다. 실질과세원칙은 조세이론상 시기의 문제이지 당연히 도입되어야 했는데 전국적인 주택가격상승으로 2007년부터 전면 實地去來價額申告制度가 생각보다 빨리 도입이 되는 동시에 비사업용부동산에 대해 종합부동산세와 양도세가 대폭 강화되었다. 그런데 비사업용토지라는 새로운 판정제도로 60%의 고세율, 장기보유특별공제배제, 신고불성실가산세40%등의 과연 이런 과세가 擔稅力있는 소득에 과세를 하는지는 의문이 제기된다. 현실적으로 부동산을 취득․보유단계에서 각종 金融費用등이 인정되지 않는 등 조세마찰을 심히 일으킬 우려가 있는 부분에 대하여 접근해보기로 한다. 또한 비업무용부동산의 과세가 소급과세금지의 원칙에 위배되지는 않도록 하며, 私益을 초과하는 高率의 세율로 인하여 국민의 재산권을 침해하지 않도록 하여야 한다. 이에 대한 실태와 문제점 및 개선방안을 제시하고자 하였다.
more초록/요약
The capital gain tax as a means of checking the real estate speculations has been disputed for its validity. In particular those advocating the theory of income-based tax argue that the theoretical ground for the capital gain tax is weak, opposing the capital gain tax. Moreover, the capital gain tax has been conceived as a tax conducive to real estate policies and tax revenues. Such a conception becomes clear, considering that the capital gain tax was introduced primarily to check the real estate speculations. Therefore, the capital gain tax would be likely to be reformed for the policy logic rather than for a tax theory. If any policy judgement should be mistaken, various problems would follow. So, it is necessary to approach the capital gain tax and suggest its alternatives from such a policy perspective. The purpose of this study was to address the problems of the capital gain tax as a mechanism of checking real estate speculations and suggest their solutions. The principle of effective taxations should be applied without question. The only problem must involve the timing of its application. Nevertheless, as the real estate prices skyrocketed nation-wide, the actual real estate transaction price report system was introduced in 2007, earlier than expected, and thereby, composite real estate tax and capital gain tax rates were raised drastically against the non-business real estates. However, it is questionable to apply the high rate (60%) of tax to the non-business land, while excluding any exceptions for the long ownership and adding 40% rate to those who have not honestly reported to tax office. So, this study examined such problems causing people's resistance to tax as exclusion of any financial cost deduction at the stage of acquisition and possession of real estates. It is also necessary to keep the principle of retroactive taxation prohibited by preventing the non-business real estates from being taxed, while preventing citizens' property rights from being infringed upon by higher rate of tax exceeding the private interests. This study addressed such problems and suggested their solutions.
more